Search

poiuytrewq

Today a reader , Tomorrow a leader

Tadabbur surah dzaariyat ayat 55

“Dan berikanlah peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman”
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

Ayat ini menjelaskan bahwa peringatan dalam bentuk ayat-ayat al-Quran maupun hadits-hadits yang sahih berupa janji-janji dan ancaman dari Allah akan memberikan manfaat hanya kepada hati orang yang beriman.

🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
Kerana orang yang beriman, jika diingatkan dengan ayat-ayat Allah, mereka akan menerimanya dengan sepenuh jiwa dan ketundukan.

🌹Mereka tidak akan berlaku bagaikan orang yang tuli dan buta ketika datang peringatan dari Allah.

🌹mereka akan tetap sabar jika berlaku sebarang ujian kerana sesungguhnya tidak masuk syurga bagi orang berimn itu tanpa di uji .

🌹 orang beriman akan memandang positif setiap ujian yang dtg dengan keyakinan bahawa bila mana ujian dtg , setiap itu juga level iman meningkat dr satu ke satu aras .

🌹apabila ditegur , kadang sedikit hati kita mungkin akan tak dpt menerima apa yg dilontar tp percayalah setiap teguran yang datang bukan utk di keji , tetapi sbb pendorong utk menjadi lebih baik.
🌹menegur bukan tanda tidak suka tapi tanda ambil berat .
Menegur juka ada cara ,

🌿ikhlas
🌿tidak secara umum . sila mesej personal or dm
🌿niat utk yg ditegur berubah ke arah kebaikkan bukan utk mengeji beliau

🌹jadi , tegur tegurlahh wawa jika ada salah silap . moga moga dengan teguran dapat meningkatkan setiap amalan kita . inshaAllah
💓💓💓💓💓

مريم

Story Mory

1 Day 1 Story of Sahabah Rasulullah S.A.W
.
Bismillahirrahmanirrahim 

As’salamualaikum wbt

Allah S.W.T berfirman dalam Surah At-Taubah ayat ke-100;

“Orang-orang yang terdahulu lagi yang mula-mula masuk Islam yang terdiri daripada orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik. Allah S.W.T redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah S.W.T. dan Allah S.W.T menyediakan bagi syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar…”

Besar sungguh pengorbanan sahabat-sahabat Rasulullah yang sanggup mengorbankan seluruh jiwanya untuk mempertahankan agama suci Islam ini dan Allah telah menjanjikan syurga untuk mereka.

Bagaimana dengan kita?

Apakah yang telah kita lakukan untuk agama?

Apakah pandangan Allah pada kita?

Apakah tujuan kita dihantar di dunia ini?

Recheck diri kita semula 

Hari ni ana nak kongsikan lagi kisah seorang sahabat Rasulullah S.A.W di mana kita boleh mengambil ibrah untuk dipraktik dalam kehidupan seharian.

 Bedah Buku
 Perjalanan Hidayat Umat

 Penulis
 Ustaz Ebit Lew & Rahman Lew

⏰Kisah 15⏰

Kesyahidan Abu Dujanah 

Nama penuhnya adalah Samak bin Kharsyah bin Ludzan. Nama pendeknya adalah Abu Dujanah. Peperangan yang pernah diikuti Abu Dujanah adalah Perang Badar dan Perang Uhud. Ketika itu, beliau selalu mendampingi Rasulullah S.A.W yang kemudian membai’atnya untuk gugur sebagai syahid.

Ketika Perang Uhud berlangsung, Abu Dujanah menjadi pelindung Rasulullah S.A.W. Beliau melindungi Rasulullah dengan mengorbankan seluruh jiwa hingga tubuhnya dipenuhi dengan banyak luka.

Hari demi hari berlalu dan terjadilah peristiwa Perang Yamamah. Dalam peristiwa Yamamah ini, Abu Dujanah mengalami luka-luka yang sangat parah dan menyebabkan kematiannya.

Di waktu cedera, Zawar menjenguknya dan melihat wajah Abu Dujanah bercahaya. Zawar bertanya, “Kenapa mukamu tampak bercahaya?”

Abu Dujanah menjawab, “Tidak ada amalan-amalan yang paling aku suka kecuali dua perkara iaitu; yang pertama aku tidak suka bercakap hal-hal yang tidak bermanfaat bagiku. Amalan yang kedua adalah hatiku sudah ku serahka  untuk kaum muslimin.” [63]

Akhirnya Abu Dujanah meninggal dunia sebagai syahid.

.. [63] Lihat kitab al-Ishabah: 7/57 dan kitab Shafwah as-Shafwah: 1/486

***

 

مريم

الحمدلله

بسم الله الرحمن الرحيم

Saat dan waktu semasa hidupmu
Apa yang dilaku, apa amalanmu
Jangan kita lupa Dia ketahui-Nya
Jangan kita leka se gala dihidu-Nya

Dunia sementara sandiwara semata
Kembali pada-Nya akhirat di sisi-Nya
Hidup penuh dosa tiada pasti nilainya
Syurga dan neraka kan kita terimanya

Tangan berkata apa dilakunya
Kaki bicara ke mana yang melangkah
Mata bersuara apa pandangannya
Telinga bercerita apa yang didengar

Tiba nanti masa
Mulut tak dibuka
Tiada berkata
Banyak kan mendengar
Mampu bersuara
Saksi berbicara
Amalan semata

Sujudlah kepada-Nya
Ampun segala dosa
Tiada yang berkuasa
Hanya Maha Esa
Mohon iman bertakhta
Di hati dan di jiwa
Hindar segala siksa
Saat amalanmu ditanya

٢٠١٥.٧.١١

Henshin

Let go of your old mistakes and and old stories
Make a new and fresh start ..

The past is History
The future is Fantasy
but now is Reality

Face it with a strong heart
Qawiy Lillahi Ta’ala
Ignore what people said
As long as what u did is right

Jangan pernah takut untuk berubah
Berubah untuk menjdi lebih baik dari semalam
Mulut orang tidak pernah diam
Ada saja kesalahan yang akan diperkatakan
Padangan orang memang sentiasa nampak salah kita
Kalau tak nampak akn dicari juga

Fikir seolah hanya ALLAH yang pandang
Hanya ALLAH yang menilai kita
People judges by clothes
But Allah judges by heart

-via wardatulakhdar-

まりゃmふsな

#Sahabatsampaimati

image

Sahabat  ni penting jugak sebenarnya. Kenapa ? Sebab dieorang ni la akan buat kite ketawa and happy disaat kita sedih. Saya taknak gunakan word ‘kawan’ . Sebab , kawan akan jadi lawan . So , gunakan word SAHABAT ye adik adik. 

Just nak share a quote. Kalau nak cari sahabat , cari sahabat yang macam cermin . Kita gembira , dia pun gembira . Kita sedih , dia pun sedih . Janganlah cari yang macam duit syiling . Depan lain , belakang lain . Jadilah cermin jangan jadi duit syiling . Sebaik baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada orang lain .

#EdisiRamadhan

-maryamhusnamohdizan-

10.34 a.m
Day 2 Ramadhan .

まりゃmふsな

3 cara pandang mukmin kepada Tuhan, diri dan sesama

Jadilah yang terbaik

Satrianusantara

Menjadi seorang mukmin yang sempurna, sejatinya memerlukan 3 cara pandang yang berbeda.

View original post 526 more words

Assalamualaikum Dunia

Dengan lafaz bismillahirrahamnirahim , saya memulakan wordpress.com ini . Perh . Habis skema ayat kan. Dalam sepai , ada tawa yang berderai.Dalam pecah , ada gelak yang tidak bersanggah . Yang patah tidak semestinya rebah , yang kechai tak semestinya tak boleh pakai ! -NovelkechaiolehAmirulBozu-

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑